Wintersportblessures voorkomen
Wintersportblessures voorkomen
5 tips voor een onbezorgde skivakantie
Ivar Schenk - Chiropractie Tiel Zutphen

door Ivar Schenk  |  leestijd: 5 minuten

Lekker skiën, zonder blessures of pijn in je rug

5 Tips voor een onbezorgde skivakantie

Veel Nederlanders staan op het punt om op wintersportvakantie te gaan. Heerlijk een weekje skiën of snowboarden, mooie uitzichten en lekker ontspannen.

Helaas zijn we lichamelijk niet altijd goed voorbereid op zo´n sportieve vakantie.
Daarom in dit artikel 5 tips om rugblessures en pijn tijdens het skiën te voorkomen!

5-Tips-voor-een-onbezorgde-skivakantie

If you don’t use it, you lose it

Velen van ons hebben zittend werk, waarbij je rug weinig bewegingsafwisseling krijgt en onvoldoende op een gezonde manier wordt belast. De gewrichten, spieren en bandsystemen van je rug passen zich aan deze onderbelasting aan. Dus weinig bewegen leidt tot gewrichten, spieren en banden die minder belastbaar worden. “If you don’t use it, you lose it”, zeggen de Engelsen. Een blessure of overbelasting ligt dan sneller op de loer.

5 Tips voor een onbezorgde skivakantie

1. Versterk je been- heup- en rompspieren

In de aanloop naar de wintersportvakantie kun je zorgen dat je rug beter is voorbereid op je ski- of snowboardavontuur. Op de sportschool, thuis, maar ook buiten kan je speciale sneeuwfit-oefeningen doen.

De oefeningen zijn bedoeld om de kracht van je been- en heupspieren, je balans en de stabiliteit van je rompspieren te verbeteren. Denk aan oefeningen zoals de squat, de lunge, wall-sit en ‘core-stabiliteits’-oefeningen. Deze oefeningen (op verschillende niveaus) bieden een goede bescherming tegen overbelasting of rugblessures.

2. Gun je rug een prettige autorit

De lange reis naar de wintersportbestemming, soms nog met een korte nacht erbij, is niet altijd de beste voorbereiding voor je eerste skidag. Wen jezelf aan om tijdens de autorit regelmatig kleine strekoefeningen te doen met je rug. Dit voorkomt dat de rug te lang in een gekromde stand staat. Hoe vaak doe je dat? Elke 20 minuten 20 keer strekken, is heel prettig voor je rug!

3. Ontspan je rug en stimuleer de doorbloeding

Neem daarnaast tijdens de tank- of laadstops even de tijd om eens stukje te lopen over de parkeerplaats. Dit is niet alleen prettig voor de rug, maar het stimuleert ook de doorbloeding in de benen en biedt wat extra mentale frisheid.

4. Til, trek of duw zware skispullen met een rechte rug

Laat tenslotte je rug niet verrassen bij het haastig in- en uitpakken van de auto en het dragen van je skispullen naar de piste; til, trek of duw zwaardere bagage en skispullen met een rechte rug.

5. Doe een warming up voor je de piste opgaat

Het is belangrijk om je lichaam de eerste dagen rustig de tijd te geven om weer te wennen aan de ski- of snowboardbelasting. Start met pistes die ruim binnen je comfortzone liggen of neem nog een extra les om je techniek weer aan te scherpen.

Voordat je elke ochtend begint met skiën is het belangrijk, zoals met elke sport, een warming-up te doen. Draai rustig je romp een aantal keren heen en weer, doe een paar rustige squatbewegingen en slinger rustig je benen naar voren en achteren om je heupen los te maken.

Lekker-skiën-zonder-blessures-of-pijn-in-je-rug

En dan…., vooral lekker genieten van je wintersportvakantie!

Last van terugkerende rugklachten waar je graag vanaf wilt?
Plan een intakegesprek bij een van onze chiropractoren
Ivar Schenk - Chiropractie Tiel Zutphen

Ivar Schenk

Ivar is chiropractor en mede-eigenaar van chiropractiepraktijk Tiel Zutphen. Zijn studie volgde hij in Engeland. Zijn dag is goed wanneer hij merkt dat patiënten aan de slag gaan met de nieuwe inzichten die hij ze meegeeft, zodat ze sneller kunnen herstellen en de kans op terugkerende klachten een stuk kleiner wordt. Hij vindt het ontzettend leuk om mensen wat te leren, maar heeft een hekel aan ‘beleren’. Maar daarvoor heeft hij zijn troeven klaarliggen: een heldere, laagdrempelige uitleg, persoonlijke aandacht en humor. En naast zijn werk? Dan is Ivar druk met allerlei gezinsactiviteiten en traint hij graag voor een leuke triatlon. Want dat houdt hem fysiek en mentaal fit en fris!

LinkedIn

Ook interessant
Artrose in rug, nek of schouder?

Artrose in rug, nek of schouder?

Artrose in rug, schouder of nek? Voorkom pijn, stijfheid en beperkingendoor Ivar Schenk  |  leestijd: 3 minutenArtrose is een veelvoorkomende aandoening en gaat gepaard met pijnlijke gewrichten en verminderde mobiliteit. Artrose in je rug, schouder of nek kan je...

Wat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie?

Wat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie?

De verschillen en overeenkomsten tussen chiropractie en manuele therapiedoor Roel te Kolstee  |  leestijd: 5 minutenWat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie? Deze vraag komt bijna dagelijks voorbij in onze praktijk. Best begrijpelijk, want voor...