Senior,Elderly,Grandmother,Grandfather,Training,Nordic,Walking,With,Ski,Trekking

Terugkerende pijnklachten, waarom gebeurt dit?

De belangrijkste oorzaken van terugkerende klachten

Rebecca Berry - Chiropractie Tiel Zutphen

door Rebecca Berry  |  leestijd: 5 minuten

Ongelofelijk frustrerend is dat: je hebt je behandeltraject met goed resultaat afgerond. Je rug- of nekklachten zijn helemaal verdwenen en je kunt weer alles doen wat je wilt. Maar dan…. Na verloop van tijd komen de pijnklachten toch terug. Misschien in mindere mate, maar toch. Je vraagt je af: hoe kan dit? In dit blogartikel lees je wat de redenen kunnen zijn dat klachten na een succesvolle behandeling toch weer (licht) terugkomen.

Géén eenduidig antwoord, wél factoren die een rol spelen

Op de vraag waarom rug- en nekklachten na langere tijd soms terugkomen, is helaas geen gemakkelijk en eenduidig antwoord te geven. Het menselijk lichaam is ingewikkeld en wordt alleen maar complexer wanneer er pijn en klachten spelen. Bovendien werkt ieder lichaam net iets anders en zijn ieders omstandigheden anders. Dit maakt dat er geen eenduidige antwoorden zijn. Wat we wél weten, is dat er meestal een combinatie van redenen is die veroorzaakt dat de pijnklachten terugkeren. In dit artikel zet ik een aantal factoren uiteen die het vaakst een rol spelen bij terugkerende klachten.

Heb je last van terugkerende pijnklachten waar je graag vanaf wilt?
Heb je last van terugkerende pijnklachten waar je graag vanaf wilt?

Factoren en omstandigheden die bijdragen aan het terugkomen van pijnklachten

1. Een dip in het herstelproces

Een behandeltraject doorloopt 3 fases:
Fase 1: pijncontrole (eerste 2-4 weken);
Fase 2: het hervatten van de normale activiteiten (4-8 weken)
En fase 3: beweeglijk blijven.
Ups en downs horen bij het herstelproces. Hierbij geldt dat iemand die nog in fase 1 zit meer ups en downs kan verwachten dan iemand die in fase 3 zit. Het verdwijnen van de pijnklachten betekent dus niet direct dat het lichaam ook volledig is hersteld. In het geval van een blessure aan de gewrichten, pezen of zenuwen duurt het herstel vaak langer dan een paar weken. Soms duurt het wel een aantal maanden om volledig te herstellen. Het is dan ook belangrijk goed onderscheid te maken tussen een terugkerende klacht en een kleine dip in het huidige herstelproces, wat nog volop bezig is.

Weten of je te maken hebt met een dip in het herstelproces of terugkerende klachten?
Neem contact op met je chiropractor

2. Ongunstige ‘houdingsgewoonten’

De hele dag door nemen we allerlei verschillende lichaamshoudingen aan die voortkomen uit onze bezigheden en gewoonten. Helaas kunnen ongunstige lichaamshoudingen de oorzaak zijn van pijnklachten. En daarmee ook vaak de reden dat klachten na een tijdje toch weer terugkeren.
Een aantal voorbeelden van ongunstige lichaamshoudingen die wij in de praktijk veel zien zijn: overwegend zittend kantoorwerk verrichten; slapen op de buik; langdurig telefoongebruik met het hoofd hangend naar voren en zwaar tillen met een kromme rug.

Ongunstige lichaamshoudingen leiden zelden direct tot klachten. Het lichaam is namelijk goed in staat hiervoor te compenseren en is daarmee erg vergevingsgezind. Zo krijg je ook niet direct tandpijn als je een snoepje eet. Maar op de langere termijn kunnen ongunstige houdingen wel degelijk tot klachten leiden; het lichaam is dan niet meer in staat om te compenseren en pijn of ongemak dient zich aan. Wil je blijvend klachtenvrij zijn, dan is het nodig om ongunstige houdingsgewoonten aan te passen of bij te sturen. Dit kan best een uitdaging zijn, omdat elke gewoonte lastig is om af te leren. Echter, op het moment dat je merkt dat je lichamelijk beter blijft functioneren, is dit zeker de moeite waard!

3. Onder- of juist overbelasting

Beweging is noodzakelijk voor je herstelproces. Het versterkt de spieren, houdt je gewrichten mobiel en stimuleert de zenuwfunctie. Bovendien vermindert het stress, bevordert het een betere hormoonbalans en zorgt het voor een verlaging van ontstekingen. Allemaal dingen die het herstelproces ondersteunen. Het is hierbij belangrijk een goede balans te vinden tussen ontspanning en inspanning: te weinig beweging stimuleert je lichaam niet genoeg om te herstellen. Te veel beweging geeft je lichaam onvoldoende tijd om te herstellen en kan zelfs tot nieuwe blessures leiden.

De balans hiertussen is voor eenieder anders. Immers, ieders leven en lichaam is anders. Een goede stelregel om aan te houden, is dat het vooral van belang is om te zorgen dat er veel kleine momenten van beweging zijn. Bijvoorbeeld, zo vaak mogelijk fietsen, wandelen of de trap nemen als je ergens heen moet. Regelmatig opstaan en even wat bewegen en elke dag 30 min wandelen of een korte training. Het lichaam heeft hier meer baat bij dan het grootste deel van de tijd inactief zijn en vervolgens 1 of 2 keer per week een uur lang intensief bewegen. Mocht er naast de dagelijkse beweging nog energie en tijd over zijn, dan kan een intensievere training worden toegevoegd. Let er hierbij op dat klachten niet verergeren en dat het lichaam na 1 of 2 dagen hersteld is van de training. Anders is het verstandig (even) wat rustiger aan te doen.

4. Onderliggende aandoeningen en ziektes

Aandoeningen zoals suikerziekte, reuma, artrose, auto-immuun ziekten en chronische ontstekingen kunnen het herstelproces verhinderen. Ook als de klachten dan tijdelijk niet merkbaar zijn, blijft de kwetsuur voortbestaan en kunnen de klachten weer opkomen.

5. Stress

Er wordt terecht steeds meer aandacht aan het effect van stress op het lichaam besteed. Bij langdurige stress is er een verhoging van een van de belangrijkste stresshormonen, cortisol. Een cortisolspiegel die langdurig uit balans is, zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt en chronische ontstekingen in het lichaam toenemen. Ook zorgt stress ervoor dat de kwaliteit en kwantiteit van de slaap achteruitgaat. Het lichaam kan daardoor niet optimaal functioneren en herstellen. Ongemerkt kan het lichaam overbelast raken (vooral als er een zwakke plek is door een eerdere blessure), wat kan leiden tot een terugkeer van klachten.

6. Kwaliteit en kwantiteit van slaap

Zoals hierboven al aangehaald speelt slaap een belangrijke rol bij het herstel van je lichaam. Slaap is zoveel meer dan alleen maar rusten en je even terugtrekken uit de wereld. Tijdens het slapen, vooral gedurende de diepe slaap, gaat het lichaam in een diepe staat van heling, herstel en oplading. Dit is voor het lichaam essentieel om goed te functioneren. Te weinig of verminderde kwaliteit van slaap kan ertoe leiden dat het lichaam ontvankelijker is voor terugkerende klachten.

Regelmatig vermoeid wakker worden is een belangrijk teken dat de slaap meer aandacht nodig heeft. Dit is echter niet altijd het geval. De kwaliteit en kwantiteit van je slaap kan ook te laag zijn zonder dat dit direct merkbaar is. Niet alleen stress heeft een negatieve invloed op slaap. Ook te veel (en vooral te laat) schermtijd, alcohol, late maaltijden, cafeïne of gewoonweg te weinig uren in bed doorbrengen, zorgen ervoor dat je (ongemerkt) minder goed slaapt.

TIP: wil je de uren die je slaapt nog beter benutten? Lees de 8 tips van Rebecca om meer uit je slaap te halen.

7. Voeding
Voeding is de brandstof van je lichaam en van groot belang voor het herstel van je lichaam. Voeding heeft een directe invloed op het vermogen van het lichaam om te herstellen en om om te gaan met ontstekingen en pijn. Net als slaap speelt voeding een belangrijke rol bij de belastbaarheid van het lichaam. Te veel, te weinig of te lage kwaliteit van voeding kan ertoe leiden dat het lichaam minder fit en belastbaar is. Hoe lager de belastbaarheid, hoe hoger het risico op nieuwe of terugkerende klachten.

TIP: Lees hoe je eenvoudig de voedingswaarde van je eten nog beter kunt benutten voor je lichaam en gezondheid.

Heb je last van terugkerende pijnklachten waar je graag vanaf wilt?
Laat je chiropractor ernaar kijken. Dan weet je snel wat je kunt doen om weer pijnvrij te zijn.
Rebecca Berry - Chiropractie Tiel Zutphen

Rebecca Berry

Rebecca is geboren en getogen in Zuid-Afrika en heeft haar studie chiropractie gevolgd aan de Universiteit van Johannesburg. In 2019 is ze naar Nederland gekomen en heeft hier een vliegende start gemaakt als chiropractor in de chiropractiepraktijk Tiel Zutphen. Bij haar patiënten staat Rebecca bekend om de rust die ze uitstraalt en haar luisterend oor. Haar collega’s kennen vooral haar grote enthousiasme, doorzettingsvermogen en leergierigheid. En haar coffee-addiction. Daar wordt ze nog scherper van, weet ze zelf. Privé kan ze haar energie kwijt in sporten en bewegen. Lekker buiten wielrennen en wandelen. Of kamperen en nieuwe gebieden ontdekken. In de wintermaanden kan ze haar energie kwijt in fitness en Braziliaanse jiujitsu.

LinkedIn

Ook interessant
Wat is pijn? Iets fysieks of zit het gewoon tussen je oren?

Wat is pijn? Iets fysieks of zit het gewoon tussen je oren?

Wat is pijn?Pijnbeleving: iets fysieks of zit het gewoon tussen je oren? door Roel te Kolstee  |  leestijd: 10 minutenAls je pijnklachten hebt, is het laatste wat je wilt horen: “Het zit tussen je oren”. Het suggereert dat de pijn niet echt is. Dat het probleem een...

Welke sport is goed voor mijn rug? | Alle sporten op een rijtje

Welke sport is goed voor mijn rug? | Alle sporten op een rijtje

Welke sport is goed voor mijn rug?Alle sporten op een rijtjedoor Roel te Kolstee |  leestijd: 6 minutenWelke sport is goed voor mijn rug? Informatie en tips om de beste sport voor jouw rug te kiezen Welke sport is goed voor m’n rug? Welke oefeningen kan ik doen om...