Senior,Elderly,Grandmother,Grandfather,Training,Nordic,Walking,With,Ski,Trekking

We zitten onszelf ziek!

Tips om iedere dag tenminste 25 minuten te bewegen
Ivar Schenk - Chiropractie Tiel Zutphen
door Ivar Schenk  |  leestijd: 5 minuten
Je hoort het overal: bewegen is gezond. Dat weet ik nu wel, hoor ik je denken. Maar weet je ook waarom bewegen zo’n enorm positief effect heeft op je lijf, je energie en je mentale welzijn? Wat gebeurt er met je spieren, gewrichten, organen en last but not least je brein als we lekker bewegen? En waarom worden we letterlijk ziek als we dat niet doen? In dit artikel leg ik uit hoe dat werkt én krijg je 5 tips om jezelf eenvoudig aan te leren iedere dag tenminste 25 minuten te bewegen.

We zitten gemiddeld 9 uur op een dag…. oehff!

9 Uur zitten op je gat. Daar schrikken de meeste mensen van. Toch is het echt zo. Ga je dag maar na: je staat ’s morgens op en gaat zitten voor het ontbijt. Je rijdt vervolgens met de auto, bus of trein zittend naar je werk. Daar zit je achter je bureau. Je rijdt aan het einde van de dag naar huis, gaat aan tafel zitten om te eten en ploft moe op de bank: even zitten na een drukke dag!

Waarom krijg je van veel zitten pijn in je nek, rug, schouders of heupen?

Waarom krijg je van veel zitten nou pijnklachten?

Zitten zorgt ervoor dat je wervelkolom in elkaar zakt en je hoofd meer naar voren komt te staan ten opzichte van je romp.

Die houding en ingezakte wervelkolom zorgen dat de gewrichten van de onderrug en de nek zwaar belast worden. Bovendien bouw je veel spanning op in je nek- en schouderspieren.

Daarnaast zien we dat je grote been-, bil- en rompspieren verzwakken, waardoor je wervelkolom minder stabiel wordt en er een te grote belasting op je gewrichten ontstaat.

Kortom: door dagelijks veel te zitten en weinig te beweging, neemt de conditie van je gewrichten en spieren best snel af, waardoor de kans op klachten in je nek, rug, schouders en heupen toeneemt.

Het geheim van bewegen voor je gewrichten

De gezondheid en kwaliteit van je gewrichten is voor een groot deel afhankelijk van de mate waarin je gewrichten gebruikt, belast en beweegt. Beweging en belasting op de gewrichten zijn cruciaal voor het aanmaken van gezond kraakbeen en een goede smering door de gewrichtsvloeistof.

Beweging zorgt voor de aanvoer van zuurstof en voedingstoffen

Het kraakbeen is een dun laagje weefsel dat op de uiteinden van je botten zit. Kraakbeen zorgt voor een glad oppervlak, zodat de botten soepel en met zo weinig mogelijk wrijving over elkaar heen kunnen bewegen. De gewrichtsvloeistof werkt in het gewricht als een smeerolie. Het zorgt voor het soepel kunnen bewegen en het geeft zuurstof en voedingstoffen af aan het kraakbeen.

Gewrichten blijven alleen gezond als je ze gebruikt

Vergelijk het met de werking van een spons, die je onderwater inknijpt en loslaat; er komt water uit bij knijpen en hij zuigt water op als je hem weer loslaat. Zo werkt het ook bij je kraakbeen; bij beweging en belasting wordt het samengedrukt en komt er gewrichtsvloeistof met afvalstoffen uit. Zodra het weer wordt ontlast, zuigt het zich vol met verse gewrichtsvloeistof. Daarin zitten zuurstof en voedingsstoffen die het kraakbeen nodig heeft om vitaal te blijven. Dit effect krijg je aIleen door beweging en belasting. Ofwel door activiteiten als lopen, fietsen of sporten.

Het positieve effect van bewegen op je spieren

Wist je dat je lichaam bestaat uit wel 660 skeletspieren? Skeletspieren zorgen dat je gecontroleerd kunt bewegen en ondersteunen een gezonde lichaamshouding. Ze zorgen dat je rechtop blijft staan. Maar die spieren moeten wel gevoed worden om sterk te blijven.

Regelmatig lopen, fietsen en sporten zorgen ervoor dat de doorbloeding van spieren verbetert. Er ontstaan zo meer bloedvaatjes in de spieren, waardoor er meer energie in de spieren wordt opgeslagen en afvalstoffen sneller en beter worden afgevoerd.

Door de spieren met regelmaat te gebruiken of door ze te trainen, maak je ze sterker en kun je ze krachtiger en sneller aanspannen. Ook leren spieren onderling beter samenwerken wanneer je ze meer gebruikt.

Regelmatig bewegen zorgt dat de aansturing van de spieren door de zenuwen efficiënter verloopt. Hoe beter de zenuwprikkels de spieren aansturen, hoe makkelijker en meer gecontroleerd je kunt bewegen.

Zonder beweging raken je spieren sneller uitgeput

Gebruik je je spieren te weinig, dan gebeurt het tegenovergestelde; je spieren raken sneller uitgeput, doordat ze minder energie kunnen opslaan en bewegen meer moeite gaat kosten. Tegelijk wordt de aansturing van de spieren door ons zenuwstelsel minder efficiënt, waardoor we minder vermogen hebben in onze spieren en minder doeltreffend kunnen bewegen.

Bewegen is noodzakelijk om klachtenvrij te blijven

Gewrichten en spieren kunnen alleen optimaal doen waar ze voor zijn bedoeld, wanneer je ze voldoende gebruikt. Dagelijks regelmatig bewegen, niet te lang achter elkaar zitten en een paar keer per week sporten is noodzakelijk om je gewrichten, spieren en je hele lichaam fit en gezond te houden.

Maar onze volle agenda’s en drukke dagelijkse routines zorgen dat ons lichaam lang niet altijd de beweging krijgt die je graag zou willen. De conditie van je gewrichten en spieren gaat dan razendsnel achteruit. Niet voor niks dat zoveel mensen tegen rugpijn, nekpijn en andere lichamelijke pijnklachten aanlopen.

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?

Hoeveel beweging hebben we nou precies nodig? Wanneer zit je te veel en beweeg je te weinig?

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft de volgende beweegrichtlijnen opgesteld voor volwassenen:

Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
Doe minstens 2,5 uur per week aan matig intensieve inspanning zoals wandelen en fietsen.
Verspreid dit over diverse dagen. Langer, vaker en intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende oefeningen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
En tenslotte… voorkom te veel zitten.

Tips van je chiropractor

Wij voegen graag nog een aantal praktische tips aan bovenstaande beweegrichtlijnen toe. Het is niet voor iedereen even makkelijk om je beweeggedrag aan te passen. Het vraagt een verandering van je leefstijl, waar je soms wel wat hulp bij kunt gebruiken. Daarom hieronder een aantal tips:

Hoe kun je jezelf aanleren iedere dag tenminste 25 minuten te bewegen?

Hoeveel beweging hebben we nou precies nodig? Wanneer zit je te veel en beweeg je te weinig?

 

  1. Neem de fiets in plaats van de auto als het even kan. Vooral voor de kleine afstanden door de dag heen. Het effect is groot en het is vaak net zo snel of sneller.
  2. Doe tussen de middag een ‘walking-lunch’. Zeker als je zittend werk hebt, is dit
  3. Daag jezelf uit en pak de trap in plaats van de lift als het kan.
  4. Begin en eindig je dag met een wandeling van ca. 20 minuutjes.
  5. Plan ook tussendoor korte wandelingen in.

Hoe consequenter je dit doet, hoe makkelijker het wordt. Dus doe het op vaste dagen en vaste tijdstippen. Je gaat zien dat je het zelfs gaat missen als je het overslaat!

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel?
Wil je een eerlijk beweegadvies of een behandeling voor jouw pijnklachten?

Of stel je vraag aan Ivar via ivar@chiropractietielzutphen.nl

Ivar Schenk - Chiropractie Tiel Zutphen

Ivar Schenk

Ivar is chiropractor en mede-eigenaar van chiropractiepraktijk Tiel Zutphen. Zijn studie volgde hij in Engeland. Zijn dag is goed wanneer hij merkt dat patiënten aan de slag gaan met de nieuwe inzichten die hij ze meegeeft, zodat ze sneller kunnen herstellen en de kans op terugkerende klachten een stuk kleiner wordt. Hij vindt het ontzettend leuk om mensen wat te leren, maar heeft een hekel aan ‘beleren’. Maar daarvoor heeft hij zijn troeven klaarliggen: een heldere, laagdrempelige uitleg, persoonlijke aandacht en humor. En naast zijn werk? Dan is Ivar druk met allerlei gezinsactiviteiten en traint hij graag voor een leuke triatlon. Want dat houdt hem fysiek en mentaal fit en fris!

LinkedIn

Ook interessant
Artrose in rug, nek of schouder?

Artrose in rug, nek of schouder?

Artrose in rug, schouder of nek? Voorkom pijn, stijfheid en beperkingendoor Ivar Schenk  |  leestijd: 3 minutenArtrose is een veelvoorkomende aandoening en gaat gepaard met pijnlijke gewrichten en verminderde mobiliteit. Artrose in je rug, schouder of nek kan je...

Wat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie?

Wat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie?

De verschillen en overeenkomsten tussen chiropractie en manuele therapiedoor Roel te Kolstee  |  leestijd: 5 minutenWat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie? Deze vraag komt bijna dagelijks voorbij in onze praktijk. Best begrijpelijk, want voor...